Jag undrar varför tillämpar man betalparkering i en kommun. Till att börja med kan vi konstatera att det endast är 90 kommuner som tillämpar betalparkering. Övriga 200 kommuner i Sverige erbjuder sina invånare och besökare gratis parkering eller P-skiva. Det är alltså cirka 70 % av våra 290 kommuner som valt att inte ta betalt för en parkeringsplats.
Vissa menar att den som nyttjar någon tjänst skall betala. Men detta håller inte i längden. Det finns massor av exempel på tjänster som kommunen erbjuder men som vissa medborgare aldrig nyttjar.
Nyligen erbjöd Karlshamns kommun tjänster till en idrottsklubb för sammanlagt 30 miljoner kronor. Trots att det endast är ett fåtal som nyttjar den tjänsten. Övervägande delen av kommuninvånarna nyttjar inte de klubbstugor som kommunen byggt åt olika idrottsklubbar. Likaså är det med isytor som kommunen bygger för 100-tals miljoner. De är få invånare som nyttjar denna isyta men vi får alla vara med och betala den via skattsedeln.
Däremot är det så att de som nyttjar klubbhuset och isytan betalar bara en bråkdel av vad det verkligen kostar. Det är samma princip när det gäller vården. Det mesta av dessa tjänster betalas med skattemedel. Du själv betalar bara en bråkdel. Det är så i Sverige för så har vi beslutat.
Men när det gäller parkering skall denna tjänst betalas i så stor
utsträckning som möjligt. Av den som nyttjar den.
Varför! Jo – därför att det är ett enkelt ärende. Det är lätt att peka på bilägaren och säga du skall betala. Det är lätt att få den skyldige fälld. Gårdagens vänliga lapplisor har utvecklats till dagens hungriga, bilburna Parkinghunters och som med sitt aggressiva beteende och synkroniserade kronograf gör allt för att få sätta en lapp på din bil. Att ge service och informera om lediga parkeringsplatser är ett minne blott.
 
Själv ser jag parkering som en filosofisk fråga. Gör mot omvärlden vad du vill omvärlden skall göra mot dig!
Hur vill jag att omvärlden skall uppfatta min kommun? Hur vill jag att stadens invånare skall trivas i kommunen? Vad vill jag att våra turister skall säga när dom reser hemåt efter en dag i Karlshamn? Som turist kan man avsluta sin dag och bege sig hemåt som en ambassadör för Karlshamn. Men om vi gör fel, tar bra betalt för parkering och inte är vänliga och hjälpsamma kan dessa turister lika snabbt bli en sabotör för Karlshamn.
Vill jag att kommunens uppfattas som en auktoritär kommun som tillåter parkering 2 timmar här och 1 timme där. 30 minuter på vissa håll och 24 timmar på andra håll. Ett sammelsurium av zoner och olika parkeringstider. Parkeringar du med ena hjulen på den vita linjen blir det parkeringsböter. Bilen skall stå parkerad i rutan inte på de vita strecken. Likaså om du är 4 minuter sen till din parkering. Tid är tid och din tid var ute!
Vill vi ha det så här skall vi naturligtvis fortsätta på den inslagna linjen och höja alla parkeringsavgifter. Som ett litet tips kan jag informera att vid Arlanda flygplats kostar det 100 kronor i timmen att parkera. Skulle kommunen införa denna avgift på torget kan jag lova att det blir mycket lediga parkeringsplatser. Någon rotation lär vi nog inte se. De flesta parkeringsplatserna skulle stå lediga hela dagar.
Men om kommunen vill uppfattas som den glada och vänliga kommunen. Då måste vi ta bort alla parkeringsavgifter och anställer gamla goa lapplisor som i först hand skall ge service genom att visa var det finns lediga platser. I den glada, öppna och trevliga kommunen Karlshamn parkerar vi med P-skiva. Naturligtvis med tidsgräns beroende på vilken zon du parkerar i, ju närmare torget, ju kortar tid.
I mitt framtida Karlshamn vill jag ha ”Karlshamn med liv och lust och utan parkeringsavgifter”. Jag vill leva i ett Karlshamn med liv och rörelse på torget. Gågator med uteserveringar och utan bilar, gäller även Blekingetrafikens färdtjänstbussar.
Jag vill genom P-skivan reglera trafiken och i framtiden förhoppningsvis kunna erbjuda många parkeringsplatser i ett parkeringshus. Om vi bygger ett parkeringshus skulle vi kunna ta bort några parkeringsplatser intill Böljelek och låta torget andas. Torget är stadens hjärta, men samtidigt dess lunga, här måste vi kunna andas.
Ytan runt Böljelek skulle kunna utvecklas till en social mötesplats där folk kan umgås, dricka ett glas vin och planera sina inköp.
Jag vill att Karlshamn i framtiden erbjuder ett gott och trevligt torghäng med musik, restauranger och många sociala ytor till umgänge.